The becoming digital Zavattini’s Archive: a theoretical overview

Data: 29 Giugno 2021, ore 10:30

Scadenza iscrizioni: 28 Giugno 2021, ore 16:00

Seminario online organizzato nell’ambito del Corso di Dottorato in Lavoro, Sviluppo e Innovazione di Unimore – Fondazione Marco Biagi

Relatrice
MARIA DOINA MAREGGINI, Ph.D Student, Fondazione Marco Biagi, Unimore

Discussant
DAMIANO RAZZOLI, Docente a contratto, Dipartimento di Comunicazione ed Economia, Unimore

Chair
SILVIA DELLA SANTA, Ph.D Student, Fondazione Marco Biagi, Unimore

Il seminario si terrà in lingua italiana.

La partecipazione al seminario è libera e aperta a tutti, previa iscrizione tramite modulo online. Seguirà e-mail con il link di accesso al seminario. L’accesso alla piattaforma dovrà essere effettuata con i riferimenti di nome e cognome indicati in fase di iscrizione, pena l’esclusione dallo stesso.

Abstract
In this working paper we will discuss, in a polyphonic and transdisciplinary perspective, the initial design of the website for the National Edition of the Works of the Italian writer and screenwriter Cesare Zavattini. We will compare some similar published websites (i.e. Charlie Chaplin Archive, CristaldiFilm Archive, Michelangelo Antonioni Archive) and explore a case study from the Zavattini’s Archive (Biblioteca Panizzi, Reggio Emilia) working on two short stories that have never been produced: “Amore a Milano” (1945-1949) and “La Bomba” (1965). These texts are converted, translated and dynamized (Lotman 2001; Cronin 2012) through digitization and metadata, filing some priority fields as required by international standards for classification, but also adding some optional descriptive elements like a brief abstract of the story, including each work, person or place mentioned in the document (Magherini 2017). These metadata will also be investigated from a socio-semiotic perspective (Landowski 2005) that will lead to the creation of a heterogenous rhizomatic ecosystem, which allows narrative paths for both academic users and casual ones (both designed as “Model Readers”, Eco 1981).