Fondazione Universitaria Marco Biagi
Fondazione Universitaria Marco Biagi
Foto della sede della Fondazione Marco Biagi

Big Data Analytics: Two Seminars about the Topic

Clicca per scaricare la brochure

Martedì 8 maggio 2018, ore 14
Aula Seminari, ala Ovest del Dipartimento di Economia Marco Biagi • Viale Berengario 51, Modena
Aula 32, Fondazione Marco Biagi • Largo Marco Biagi 10, Modena

L’iniziativa rientra nell’ambito dell’offerta formativa del
Corso di Dottorato Lavoro, Sviluppo e Innovazione – UNIMORE

Introduce
SILVIA MUZZIOLI UNIMORE

Interviene
ALBERTO FERNÀNDEZ Università di Granada (Spagna)

14.00-15.30   Data Science and Big Data Analytics: How to Obtain Insights for Financial Services
► Aula Seminari, ala Ovest del Dipartimento di Economia Marco Biagi
This seminar intends to present a thorough overview on data science and big data analytics, focusing on the benefits that it implies for financial services. In order to do so, the talk is structured as follows. First, to understand in depth the core and capabilities of the tools and solutions in big data analytics, a gentle introduction on the topics of data mining and machine learning will be carried out. Then, the characteristics that have caused this growing interest in data science and big data will be described in detail. Finally, several case studies on financial problems will be presented as a clear example of the significance of the topic.

16.15-18.00   Big Data Analytics: Fundamentals and Paradigms
► Aula 32, Fondazione Marco Biagi
The second seminar provides a gentle introduction to the problem of Big Data and the presentation of recent technologies (Hadoop ecosystem and Spark). Then, the field of big data analytics will be introduced, explaining the challenges that come to machine learning techniques, also introducing the main libraries and tools such as Mahout and MLlib. Finally, some guidelines on the design and development of novel solutions in this context will be given.

I seminari sono in lingua inglese.
Non è presente il servizio di traduzione simultanea.